عید نوروز مهم‌ترین جشن ایرانیان است که هم‌زمان با سال نو هجری شمسی برگزار می‌شود. از دیرباز عیدی گرفتن از بزرگ‌ترها در این ایام مرسوم بوده است. در سالیان اخیر، شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری، هدیه عید نوروز را به‌عنوان ابزاری برای تبلیغات و ارتباط بیشتر با مشتریان یا شرکای تجاری خود در نظر می‌گیرند.

کاربرد هدیه عید نوروز

ارتباطات کسب و کاری روزبه‌روز در حال پیچیده‌تر شدن هستند. کسب و کارهای مدرن از ابزارهای دیجیتال نظیر سامانه‌های CRM، شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های گویا، ایمیل، وب‌سایت‌ها و.. برای ایجاد تعامل با مشتریان خود استفاده می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند که همیشه در ذهن مشتریان خود باقی بمانند تا رضایت‌خاطر آن‌ها را فراهم کرده و مشتریان را به برند وفادار سازند.

در کنار تمامی این شیوه‌ها، استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی هنوز هم بر تقویت ارتباط با مشتریان تاثیر زیادی دارد. فرستادن هدیه برای سال نو، به مشتری این نکته را گوشزد می‌کند که کسب و کار همیشه به یاد او است و در تعطیلات عید نوروز هم او را از خاطر نبرده است.

ویژگی‌های یک هدیه برای سال نو

عیدی یا هدیه سازمانی که کسب و کارها به مشتریان، شرکا یا حتی رقبای خود می‌دهند، تفاوت‌های اساسی با هدایای معمول دارد. این هدایا باید:

  • ارزشمند و نفیس باشند؛
  • خاص بوده و نظیر آن‌ها در بازار به‌سادگی پیدا نشود؛
  • به لحاظ بسته‌بندی شکیل باشند؛
  • کاربردی باشند؛
  • معرف شخصیت برند کسب و کار باشند؛
  • مطابق با سلیقۀ مشتریان انتخاب شوند؛
  • حال و هوای هدیه نوروزی را به مخاطبان انتقال دهند؛
  • و..

مزایای هدیه عید نوروز

تقدیم عیدی سازمانی به مشتریان، کارکنان، شرکای تجاری، همکاران و متخصصین فعال در حوزۀ کاری شرکت و.. مزایایی را برای کسب و کار به‌همراه می آورد:

  1. آگاهی از برند: کسب و کارها برای تقویت برند و ماندگار شدن نام‌شان در ذهن مشتری، نیاز دارند به شیوه‌های مختلفی خود را به آن‌ها یادآوری کنند. ارسال هدیه برای سال نو تاثیر زیادی بر برندینگ و معرفی مجدد کسب و کار یا محصولات به مشتریان دارد؛
  2. تقویت ارتباط با مشتری: به همان نسبتی که جذب مشتری برای کسب و کارها اهمیت دارد، حفظ مشتریان فعلی نیز مهم است. با ارسال هدیه نوروز، ارتباط و تعامل بین مشتری و کسب و کار برقرار می‌ماند؛
  3. تبلیغات مقرون‌به‌صرفه: اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، هزینه‌های زیادی برای کسب و کار ایجاد می‌کند. این در حالی است که ارسال عیدی برای مشتریان هزینه کمی دارد و از طرف دیگر، احتمال زیادی دارد که آن‌ها را به خرید از کسب و کار در سال جدید ترغیب کند.

معرفی انواع هدیه عید نوروز

اگر قصد دارید یک هدیه سازمانی برای مشتریان خود تهیه کنید، بهتر است با انواع هدایای سال نو آشنا شوید:

تقویم رومیزی

در شروع سال جدید، بسیاری از مدیران و کسب و کارها به دنبال تهیۀ تقویم رومیزی هستند. ارسال یک تقویم رومیزی که روی آن لوگو و خدمات کسب و کارتان درج شده باشد، یک هدیه عید نوروز مناسب است؛ زیرا در کنار کاربردی بودن، ماندگار است و با قرارگیری آن روی میز کار مشتریان، برند شما همیشه در دید آن‌ها خواهد بود.

سالنامه

سالنامه‌ها مانند تقویم‌های رومیزی پرکاربرد هستند. درج قرارهای ملاقات یا اطلاعات ضروری در سالنامه‌ای که بر آن نام شرکت شما درج شده است، آن را تبدیل به هدیه‌ای منحصربه‌فرد برای سال نو می‌کند.

ست رومیزی

اگر قصد دارید عیدی گران‌قیمت و زیبایی به دیگران بدهید، ست‌های رومیزی یک گزینه ایده‌آل هستند. این ست‌ها با داشتن انواع کازیه، جاقلمی، استند خودکار، پایه نگهدارنده موبایل، جای کاغذ یادداشت، پایه چسب، جای نامه، جای گیره و.. یک هدیه عید نوروز کامل برای مشتریان شما خواهند بود.

ماگ یا فنجان

یک ماگ با لوگویی از شرکت‌تان و جمله‌ای انگیزشی یا تبریک سال نو که روی آن چاپ شده است، هدیه‌ای کاربردی و جذاب خواهد بود. امروزه ماگ‌ها بسیار پرطرفدار هستند و اغلب کارمندان از ماگ شخصی خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل از ماگ‌ها به‌عنوان هدیه‌ برای سال نو به کارمندان هم استفاده می‌شود.

انواع محصولات ملی

در ایران محصولات زیادی داریم که در سطح جهانی مشهور هستند. بسیاری از مواد غذایی یا ادویه‌جات که در بسته‌بندی‌های شکیل عرضه می‌شوند، عیدی مناسبی برای نوروز هستند؛ ازجمله:

  • زعفران: زعفران از ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌های طبیعی غذا محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. اصالت ایرانی و ارزش مادی زعفران، آن را تبدیل به هدیه‌ای ارزشمند برای عید نوروز کرده است؛
  • نقل و نبات، انواع شیرینی یا آجیل: ارسال شیرینی یا نقل و نبات در عید نوروز برای مشتریان مرسوم است. اگر این هدایا به‌طور سفارشی، بسته‌بندی‌ شده باشند، یک هدیه عید نوروز منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند؛
  • چای، دمنوش و قهوه: یک عیدی خاص برای کارمندان، مشتریان یا دوستان شماست. البته اگر از ذائقه و علایق آن‌ها اطلاع دارید؛
  • هفت‌سین: تهیه طرح‌های جذاب هفت‌سین و ارسال آن برای مشتریان یک هدیه جذاب برای سال نو است که برند شما را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند؛
  • پک‌های هدیه: زعفران مصطفوی با تهیه انواع پک‌های با کیفیت هدیه که شامل زعفران، خشکبار، نبات، هل، زرشک، چای/دمنوش و شربت می‌شود یک عیدی جذاب و ماندگار برای مشتریان کسب و کارتان تهیه کرده است.
تجهیزات الکترونیک

انواع حافظه (فلش)، هندزفری بلوتوثی، پاوربانک، مچ‌بند سلامتی و.. از هدایای ارزشمند و ماندگاری هستند که نام برند شما را تا مدت‌ها در ذهن مخاطبان نگه می‌دارند.

ظروف سنتی

ظروف مسی، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، رومیزی‌های ترمه، انواع گلدان‌های طبیعی یا مصنوعی، ظروف سفالی، تابلوهای مفهومی دیواری و.. از عیدی‌های به‌یادماندنی‌ای هستند که می‌توانید به مشتریان خود تقدیم کنید.

هدایای دیجیتال

هدیه برای سال نو همیشه نباید فیزیکی باشد و در بسیاری از مواقع امکان انتخاب هدایای دیجیتالی نیز وجود دارد؛ به‌عنوان مثال کد تخفیف خرید محصولات یا ارسال یک کتاب الکترونیک، عیدی متفاوت و ماندگاری محسوب می‌شود.

سایر هدایا

ارسال انواع گردنبند، دستبند، ست‌های چرم، عطر جیبی یا ادکلن، لگو و جورچین و.. بر اساس سلیقه مشتریان، آن‌ها را غافلگیر و شاد خواهد کرد.

کلام آخر

هدیه عید نوروز یک رسم مرسوم و شایسته است که شرکت‌های معتبر هرساله به سراغ آن می‌روند. در انتخاب عیدی باید دقت کافی داشته باشید تا هدیه‌ای برای سال نو انتخاب کنید که کاربردی بوده و شخصیت کسب و کار شما را به مشتریان نشان دهد.