شکرپنیر سوغات اصیل بجنورد و یک شیرینی سنتی خراسانی است که بیش از 130 سال قدمت دارد و از گذشته تا امروز، طرفداران زیادی در سرتاسر ایران پیدا کرده است. بجنوردی‌ها از دیرباز انحصار تولید این آبنبات خوشمزه را در دست داشته‌اند، اما به تدریج و از اواسط دهه‌ی 70 کارخانه‌های دیگری در اصفهان، بوشهر، مشهد و... نیز به تولید انبوه این محصول روی آوردند و آن را از انحصار بجنورد خارج کردند.

انواع مختلف شکرپنیر آن‌قدر خوشمزه و دوست‌داشتنی هستند که محال است یکی از آن‌ها را بخورید و لبخند رضایت روی لب‌های شما نقش نبندد.

بنابراین تصمیم گرفتیم در یک مطلب مفصل سراغ این محصول خوشمزه برویم و ضمن بررسی روش تولید آن، شما را با طعم‌های مختلف این خوراکی فوق‌العاده آشنا کنیم. لطفاً تا پایان همراه ما باشید.

با شکرپنیر آشنا شوید

شکرپنیر یا آبنبات بجنورد، از تغلیظ مخلوطی از آب و شکر تولید شده و سپس برای تکمیل طعم و مزه، با مغزیجات و افزودنی‌های دیگری نظیر هل، پسته، دارچین، نارگیل و... هم‌نشین می‌شود.

روش سنتی تولید این آبنبات سنتی خراسانی، به این صورت است که ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت می‌گذارند. سپس به آن اجازه می‌دهند تا به‌جوش بیاید و آرام آرام غلیظ شود یا اصطلاحاً به قوام برسد.

پس از تغلیظ آب و شکر و خارج کردن آن از ظرف، محصول را روی سنگ بار پهن کرده و صبر می‌کنند تا کمی خنک شود. در اینجا، با توجه به نوع شکرپنیر ممکن است افزودنی‌های مختلفی مثل پسته، هل، دارچین، گردو، مغز لیمو امانی یا... به آن اضافه شود.

در مرحله‌ی بعد، مخلوط را از دو طرف می‌کشند. این کشیدن و ورز دادن آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا رنگ قرمز محصول، تغییر کرده و تبدیل به رنگ سفید می‌شود. سپس آن را تکه تکه بریده و به‌شکل گرد و چهارگوش درمی‌آورند.

پس از سرد شدن آبنبات‌های برش خورده، آن‌ها را در تابه‌ای ریخته و همراه با شیره‌ی نبات حرارت می‌دهند تا هم نرم شوند و هم لبه‌های اضافی آن‌ها ساییده شود. در نهایت و پس از سرد شدن، شکرپنیرها بسته‌بندی می‌شوند تا به دست خریدار برسند.

البته این روش سنتی تولید شکر پنیر است و این روزها، با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روش‌های تازه‌تر و سریع‌تری برای تولید این آبنبات خوشمزه ابداع شده است.

یک جایگزین مناسب برای قند

شکرپنیر با توجه به طعم و مزه‌ی شیرینی که دارد، جایگزین مناسبی برای قند است. هرچند هردوی این محصولات از ساکارز تهیه شده‌اند، اما شکرپنیر، خوراکی سالم‌تری محسوب می‌شود و برای افراد مختلف انتخاب بهتری است.

مهم‌ترین دلایلی که شکرپنیر را به جایگزین مناسبی برای قند تبدیل می‌کند از این قرارند:

1) شکرپنیر از قند گرم‌تر است

طبع شکرپنیر گرم‌تر از قند است و مصرف آن در کنار چای (که طبع سرد دارد) سبب تعدیل آن شده و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

2) شکرپنیر کم کالری‌تر است

کالری یک قند 2 گرمی با کالری یک شکرپنیر 2 گرمی برابر است. اما بافت قند متراکم‌تر از شکرپنیر است و این سبب می‌شود یک عدد شکرپنیر، کالری کمتری نسبت به خوردن یک عدد قند داشته باشد.

3) شکرپنیر مقوی‌تر است و ارزش غذایی بیشتری دارد

قند فقط قند است و هیچ ارزش غذایی دیگری ندارد! اما همان‌گونه که توضیح دادیم، شکرپنیر با مغزها و موادطبیعی دیگری نظیر گل محمدی، کاکائو، گردو، بادام و پسته ترکیب می‌شود که آن را سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و خواص مفید می‌کند.

4) شکرپنیر سالم‌تر است

مصرف قند دارای ناخالصی می‌تواند موجب پدیدآمدن سنگ کلیه و سنگ صفرا شود. اما شکرپنیر از شکر تصفیه‌شده تهیه می‌شود و در نتیجه میزان ناخالصی در آن بسیار کم و درحد استاندارد است. درنتیجه، شکرپنیر خوراکی سالم‌تری در مقایسه با قند است.

یک یادآوری: فراموش نکنید که مصرف مواد قندی برای افراد دیابتی ممنوع است. بنابراین اگر مبتلا به بیماری قند هستید خودتان را با مطالعه‌ی فواید شکرپنیر فریب ندهید و از مصرف آن تا حد امکان خودداری کنید.

5) در تولید شکرپنیر از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود

شکرپنیر به روشی کاملاً طبیعی تهیه می‌شود و در فرآیند تولید آن هیچ‌گونه مواد شیمیایی زیان‌بخشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

آشنایی با انواع شکرپنیر

اکنون که با شکرپنیر و فواید آن آشنا شدیم، نگاهی به انواع مختلف این شیرینی سنتی خراسانی می‌اندازیم.

شکرپنیر هلدار پسته‌ای

شکرپنیر هلدار پسته‌ای از ترکیب شکرپنیر با تکه‌های هل و پسته تشکیل شده است و حاصل این ترکیب، طعمی منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی است که خوردن آن در کنار یک چای تازه، حسابی می‌چسبد.

شکر پنیر هلدار

اگر وجود پسته در ترکیب شکرپنیر را دوست ندارید یا از طعم آن خوش‌تان نمی‌آید، شکرپنیر هلدار گزینه‌ی مناسبی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای قند باشد.

شکرپنیر پسته‌ای زعفرانی

اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص پسته و زعفران هستید و با هل میانه‌ی خوبی ندارید، شکرپنیر پسته ای زعفرانی مخصوص شما تولید شده تا در دریای طعم و مزه‌ی آن غرق شوید و چای‌تان را با لذت بنوشید.

شکرپنیر نارگیلی

پس از شکرپنیرهای پسته‌ای و هلدار، پرطرفدارترین عضو این خانواده، شکرپنیر نارگیلی است که در آن از طعم‌دهنده‌ی طبیعی نارگیل استفاده شده است و مزه‌ی آن بهشت را به یادتان می‌آورد.

کلام آخر

در این مقاله، سراغ شکرپنیر رفتیم و ضمن بررسی روش تولید این شیرینی سنتی خراسانی با فواید و نیز انواع مختلف آن آشنا شدیم.