آشپزی با زعفران در کشورهای بسیاری رواج دارد و از این چاشنی برای طعم، رنگ و عطر آن در غذاها، نوشیدنی‌ها و دسرهای متنوعی استفاده می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها و دستور پخت‌ها، زعفران ماده اولیه و اساسی طبخ غذاها شناخته شده و بدون آن نمی‌توان یک غذای خوش طعم و لذیذ را تهیه کرد. در ادامه همراه باشید تا زعفران و مصرف آن را در غذاها به شما معرفی کنیم.

زعفران و استفاده آن در غذاها

زعفران یکی از محبو‌ب‌ترین ادویه‌ها شناخته می‌شود که عطری شیرین، طعمی تلخ و رنگی قرمز دارد. در گذشته‌های بسیار دور، علاوه بر استفاده از رنگ زعفران برای تزیین غذا، از عطر آن هم برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده می‌کردند. چرا که به دلیل نبودن یخچال و سیستم‌های سرمایشی مناسب، مواد غذایی مانند گوشت‌ها به مرور کهنه شده و بوی بدی می‌گرفتند. آن‌ها برای حذف بوی ماندگی از ادویه زعفران در غذاهای خود استفاده می‌کردند. به‌طورکلی زعفران از ادویه‌های اصلی غذاهای ایرانی، عربی،‌ هندی و دیگر کشورهای آسیای شرقی شناخته شده و به بخش جدایی‌ناپذیر دستور پخت بسیاری از غذاها درآمده است.
جالب است بدانید که به ویژه در میان کشورهای خارجی، غذای ایرانی با زعفران معرفی و شناخته می‌شود. در حقیقت ادویه زعفران به هویت غذاهای ایرانی گره خورده است. در حال حاضر هم کشورهای اروپایی از زعفران در نان‌پزی و شیرینی‌پزی استفاده کرده و با رنگ و عطر زعفران، نان‌ها و شیرینی‌های خود را خوش رنگ و خوش عطر می‌کنند.

زعفران در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

از ادویه زعفران می‌توان در غذاهای متنوعی استفاده کرد. برنج، ماهی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، انواع سوپ‌ها، شیرینی‌ها و نان‌ها را می‌توان با زعفران خوش طعم کرد.
ته چین زعفرانی مرغ، زرشک پلو با مرغ زعفرانی ، جوجه کباب زعفرانی، شله زرد، ته دیگ زعفرانی، کوبیده زعفرانی، قیمه زعفرانی، حلوای زعفرانی، کاچی زعفرانی، کیک زعفرانی، پودینگ زعفرانی، فرنی زعفرانی بعضی از غذاها و دسرهایی هستند که در ایران با کمک ادویه زعفران تهیه می‌شوند. اما مصرف زعفران فقط محدود به پخت و پز نیست. بلکه از زعفران در تهیه دمنوش‌ها، چایی و شربت‌ها هم استفاده می‌شود.
حلوای یزدی، سوهان قمی، مسقطی شیرازی، نان کرمانشاهی، رنگینک خوزستانی، باسلوق زعفرانی، ماقوت زعفرانی، قطاب کرمانی، بستنی زعفرانی و بسیاری شیرینی ایرانی دیگر با کمک زعفران تهیه می‌شوند. به‌طورکلی چاشنی زعفران را می‌توان ماده اصلی غذاهای ایرانی دانست که از آن به عنوان طعم دهنده در انواع کباب‌ها و خورش‌های گوشتی استفاده می‌شود.
همچنین از عطر آن در تهیه انواع دسر، شربت و شیرینی و از رنگ آن برای طلایی کردن انواع غذاها می‌توان استفاده کرد. چاشنی زعفران در مربا هم شناخته می‌شود و می‌تواند به عنوان یک طعم دهنده و عطر دهنده شیرین مرباهایی چون مربای هویج را بسیار خوش طعم و لذیذ کند.
جالب است بدانید که هر کشوری متناسب با فرهنگ و ذائقه غذایی خود از زعفران در انواع غذاها، دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌کند. برای مثال استفاده از زعفران به عنوان ادویه و چاشنی در غذاهای ایتالیایی و سوئیسی بسیار شهرت دارد.
مطالعه بیشتر:آشنایی با انواع کاربردهای زعفران

بیشترین مصرف زعفران برای غذا در چه کشورهایی است؟

کشورهای بسیاری از زعفران به عنوان یک ادویه و چاشنی اصلی در تهیه غذاهای خود استفاده می‌کنند. اما بدون شک خاورمیانه بیشترین مصرف زعفران برای غذا را دارد.
1. ایران: ته چین زعفرانی از شناخته شده‌ترین غذاهای ایرانی با زعفران است که شهرت جهانی دارد. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم از زعفران در بسیاری از غذاها و دسرهای ایرانی استفاده می‌شود.

آشپزی با زعفران

2. هند: در هند زعفران ادویه اصلی بسیاری از غذاها به ویژه برنج، شیرینی و بستنی است.
3. عربستان سعودی: یک قهوه واقعی عربی با زعفران و هل سرو می‌شود و به همین دلیل مصرف زعفران در کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی بسیار بالا است.
5. اسپانیا: زعفران در تهیه پائیا در اسپانیا کاربرد دارد. پائیلا یک غذای ملی اسپانیایی بوده که بسیار پرطرفدار است.

چاشنی زعفران در غذای اسپانیایی پائیلا

6. ایتالیا: در شمال ایتالیا استفاده از زعفران برای تهیه غذای ریزوتو بسیار پر مصرف است. ریزوتو از برنج و خامه تشکیل شده و با گوشت، ماهی یا سبزیجات پخته سرو می‌شود. از زعفران برای رنگ کردن این غذا استفاده می‌شود.

چاشنی زعفران در غذای ایتالیایی ریزتو

7. سوئیس: در سوئیس هم به مناسبت روز سنت لوسی یکی از قدیسان مسیحی، نان ویژه‌ای پخته می‌شود که زعفران ماده اولیه اصلی آن به شمار می‌رود.
زعفران، اصیل‌ترین چاشنی برخی از غذاهای دنیاست که بدون آن ته چین ایرانی، پائلا اسپانیایی (Paella)، ریزوتوی ایتالیایی (Risotto) و همچنین سوپ ماهی فرانسه آن مزه و عطر جادویی خود را نداشتند.

پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با این گیاه ارزشمند مقاله دانستنی های زعفران را مطالعه فرمایید.